top of page

תוכניה מורחבת קונצרט יולי 2017

את הקונצרט פותח מתן דוגוט בנגינת הפולונז של שופן בסול דיאז מינור

שופן הוא המלחין העומד במרכז הקונצרט . פרדריק פרנסואה שופן בן לאם פולניה ואב צרפתי.נולד בפולין בשנת 1810 ונפטר בצרפת בהיותו בן 39 בלבד את הפולונז הלחין בשנת 1824 בערך בהיותו בן 14 בלבד.כמו רבות מיצירותיו שהקדיש לגברות, גם פולונז זה הוקדש למאדם דה פונט.זוהי יצירת נעורים המושפעת מאופיה של תקופה מתחלפת,דמדומי הקלסיקה והרוקוקו וביסוס הרומנטיקה ,תקופה חדשה עם אופי אחר,עם החצנת הרצונות של ה"אני" שומעים גם את ברק הרוקוקו ואת העידון והחן של התקופה החדשה.

יצירה זו לא פורסמה בימי חייו ורק 40 שנה לאחר שנכתבה מצא את כתב היד מו"ל בשם קאופמן ופרסמו.

שופן כתב בעיקר לפסנתר ואם זה לא לפסנתר סולו אז לפסנתר עם כלי אחר קול או תזמורת. יצירתו הצטיינה בקטעים קצרים יחסיתבצורות ומקצבים שונים.הוא כתב פולונזים,נוקטורנים,וולסים,פרלודים,מזורקות,אמפרומפטו ופנטסיות,פרלודים,וריאציות,רונדו,אטיודיםבמהלך הקונצרט נשמע עוד מיצירותיו של שופן:ולסים ,פרלוד ,נוקטורן,אטיוד ופנטזיה אמפרומפטו.רותם אלטמן פילר ינגן את ולס הפרידה ,ולס בלה במול מז'ור אופוס 69 מס 1.

ולס זה נכתב ב 1835 עת שהה בבית משפחת וודז'ינסקי בדרזדן

,והוקדש למריה וודזינסקי יומיים לפני שנפרד מהם.ב1837 הקדיש אותו לתלמידה אהובה

בת אל לוי תנגן ולס ברילנט בלה מינור אופוס 34 מספר 2.

ולס זה נכתב ב1831 תקופת הנדודים של שופן.לולס אוירה סתווית עגמומית מעט

אפשר לייחס ולס זה לז'אנר של ואלס לנטה או ולס טריסטה שנהיה פופולרי במחצית השניה של המאה ה19 עם צ'ייקובסקי וסיבליוס.

ולס זה היה אחד הוולסים האהובים על שופן והמלחין והפסנתרן הלר סיפר כי בלכתו ברחוב

פגש את שופן ושוחחו.הלר אמר עד כמה הוא נהנה לנגן את הוולס ושופן מהתרגשות ועונג

הזמין את הלר לקפה ריצ'

קרן רז תנגן נוקטורן אופוס 9 מס 2 במי במול מז'ור.נוקטורן זה התפרסם מאוד והביא הכרה

ופרסום לשופן יותר מיצירות גדולות ומעמיקות ממנו.

הוא הולחן בשנים 1830 1831 והוקדש למריה פלייל.

בגלל קסמו הרב שימש כמוזיקה בסרטים רבים כמו:the big red one

Crush,man trouble ועוד.

תומר קוקו ינגן פרלוד במי מינור אופוס 28 מס 4

הפרלוד משערים שנכתב בין השנים 1831-1839

פרלוד זה ליווה את הסרט five easy pieces

פרלוד קצר בתנועה מתמדת, כשבימין מתנגן הנושא הראשי .

אור חמישה ינגן אטיוד של שופן הידוע כאטיוד על הקלידים השחורים אופוס 10 מס 5.

אטיוד זה שנכתב בין השנים 1829-1832 מדהים בברק שלו

והייחוד שלו שעיקר צליליו ביד ימין מנוןגנים על הקלידים השחורים מכאן בא שמו.

אטיוד זה הוקדש לפנץ ליסט ובהמשך ליסט אלתר עליו הוסיף לו עוד צלילים וקושי ביצועי.

שלומי פסח אגמון ינגן פנטזיה אמפרומפטו אופוס 66 ב דו דיאז מינור.

אמפרומפטו שמשמעות שמו אלתור נכתב בין השנים 1833-34

והוקדש לפרנסס שרה ד'אסט.

היא שמרה את כתב היד של היצירה ולכן לא פורסמה.רק מאוחר יותר.

באמפרומפטו אפשר לראות בחלק המהיר אסוציאציה ותזכורת לאטיוד ובאמצעי

תחושה של נוקטורן.

שופן הוסיף פוליריתמיקה על ידי משקל קבוע אי זוגי בחלק המהיר ביד שמאל

ומשקל זוגי בימין.

שופן הוא המלחין הלאומי של פולין,נשוא גאוותם,וטיפוח זכרו מהווה מקור להשראה

לעמים ומקומות אחרים לנהוג בדרך זו.

מלחין אחר שנשמע מספר מיצירותיו הוא י.ס.באך. בן תקופת הברוק.

באך היה מוזיקאי יוצר ונגן נפלא אך היה איש קשה ולכן גם דרכו לא הייתה קלה.

אך בהמשך החיים זכה להערכה והערצה

תומר קוקו ינגן מנואט ברה מינור מתוך אנה מגדלנה באך

בת אל לוי תנגן פרלוד ופוגה ברה מינור מתוך הפסנתר המשווה ספר ראשון

אור חמישה ינגן פרלוד בסול דיאז מינור ספר שני

בעוד שבקובץ אנה מגדלנה באך לא כל הקטעים המוזיקליים הם אכן יצירותיו

הפסנתר המשווה סדרה של 48 פרלודים ופוגות הכתובים בסדר סולמות כרומטי

הם יצירותיו של באך והשפעתם על מלחינים שבאו אחריו כמו מוצרט ,בטהובן שופן

ואחרים כל כך גדולה

שופן אמר שלולא באך המוזיקה לא הייתה נראית כפי שהתפתחה

שופן כתב את הפרלודים בסדר סולמות עוקב

ובטהובן כתב פרלוד המורכב משינוי סולם בסדר עוקב כל כמה תיבות.

אור נחמד ואתי לוי ינגנו סונטינות מאת מוציו קלמנטיו רועי חרפ ינגן סונטינה

מאת דוסק.

קלמנטי היה בן התקופה הקלסית פסנתרן נפלא וגם יוצר ומלחין

ולבקשת הנרי השני אף התחרה נגד מוצרט בנגינה ואף יצא בתיקו

הוא כתב סונטות ושפע של סונטינות.את רב חייו חי באנגליה,

חי חיים טובים עם כסף וכבוד,התחתן 3 פעמים ונפטר בשיבה טובה.

מלחין אחר של סונטינות ,דוסק הצ'כי, אך לא רק.דוסק בן המאה ה18 היה מלחין ופסנתרן

מוערך.כיוצר ופסנתרן זכה להצלחה והערכה גם ממלכים ומלכות

וגם ממלחינים.כאיש עסקים פחות הצליח פחות, הוצאה לאור שנכשלה

ברח מאנגליה בעקבות כך בהשאירו את אשתו ובתו מאחור.

רועי חרפ ינגן גם ולס של שוברט בלה במול מז'ור אופוס 9 מס 3 שהוא אחד מתוך

סדרה של 36 ריקודים שחוברו בין השנים 1816 ל 1821.

הולס הזה מלבב ונעים ,אך שוברט כמו שופן לקח את הולס מרחבת הריקודים

והכניס אותו למוזיקה הקלאסית.

במזרח אירופה ברוסיה דמיטרי קבלבסקי מוזיקאי מלחין ופסנתרן עסוק בהנחלת

המורשת המוזיקלית לילדים.רואה בכך חובה.

הוא כותב 24 קטעים לילדים שמהם ינגנו אור נחמד תנגן ליצנים וקיאנו מורובוסה ינגן את גאלופ.

מוזיקה לילדים הרבה פעמים היא תאורית או תכניתית מעוררת את הדמיון ואת שותפות המנגן.

גאלופ פרושו ריקוד מהיר.קיאנו ינגן גם מתוך ספריית אלפרד סערה.

שי נחמד תנגן 4 שירים תאוריים מספריית אלפרד:איש זקן,ברקרולה,על פסגת הר הגעש ותרועת השכמה.

מורי בר סימן טוב ינגן מספריית קשאו ריקוד בשלושה,היה היה מאת תומס ביירון וגחלים לוחשות.

אוריאן יונה תנגן מספרית טומפסון את הדב הרוקד ומספריית אלפרד מלים טובות.

שירה גבאי תנגן מספריית אלפרד את הזמנה לקרקס ואת שיר הנבל.שירה תנגן גם את אגם הברבורים מאת פיוטר איליץ צ'ייקובסקי בעיבוד לפסנתר.האגדות הרוסיות השאירו רושם גדול על יוצרים מלחינים ציירים ורקדנים.נכתבו יצירות בהזמנה לריקודי בלט שנוצרו בעקבות סיפור כמו:אגם הברבורים,מפצח האגוזים מאת צ'ייקובסקי,ציפור האש מאת סטרווינסקי,פטר והזאב מאת פרוקפייב ןתמונות בתערוכה מאת מוסגורסקי.

שי ואור נחמד ינגנו ב 4 ידיים נושא מתוך צ'ופסטיקס.

זו יצירה שנכתבה ב 1877 על ידי אפמיה אלן הנודעה בשמה הספרותי ארתור דה לולי.

נכתבה במקצב הוולס והפכה מאוד פופולרית.

קבוצה של כמה מלחינים רוסיים ביניהם בורודין ורימסקי קורסקוב עבדו את היצירה ל3

פסנתרים כמתנת יום הולדת לבתו של בורודין.

ואף האריכו אותה ל 15 קטעים ומאוחר יותר הוארכה עוד.

שי בר-טל מנגנת את מחול השעות מאת אמילקארה פונצ'יילי הלקוח מהאופרה לה ג'וקונדה

שחוברה ב 1876.המסר של המלחין היה סטירה חברתית אך המנגינה הנתפרסמה מאוד דווקא כמנגינה חביבה בסרט פנטזיה כאשר החיות רוקדות את המחול של השעות כל קבוצת חיות בשעה אחרת של היום.היענים-עם עלות השחר

ההיפופוטמים ביום,הפילים בערב ובלילה התנינים.

בעקבות אלן שרמן שחיבר מלים למוזיקה המתארות חוויותיו של ילד בקייטנה

חיבר חנוך לוין מילים למנגינה השיר נודע כמכתב מן הקייטנה ובוצע על ידי להקת גייסות השריון

ב1966.

שי מנגנת גם שיר עם סנטה לוצ'יה ואת ריקוד הבובה.

היצירה הידועה כמרש טורקי מאת מוצרט היא בעצם רונדו מתוך סונטה עם וריאציות בלה מז'ור

היא הפרק האחרון ביצירה.היצירה נכנסה למוזיקה הקלאסית קלה ,תוזמרה ובוצעה בהרכבים שונים.

נושא ממנה מבצע יניב אלישייב.

נגה אבידר מנגנת נושא מתוך לאליס מאת בטהובן שלהבדיל משופן כל גברת לה הוקדשה יצירה ניתנת לאיתור במהלך חייו

אליס של בטהובן היא תעלומה.

מוזיקה מתקופה אחרת מהאמפרסיוניזם נשמע את הכושי הקטן מאת קלוד דביוסי שהושפע

לאחר טיול בארהב מהמקצב ומהאנשים בביצוע רותם אלטמן פילר

סונטינה מאת מוריס רוול חלק שני בביצוע מתן דוגוט.

במאה העשרים בארהב נכנסת המוזיקה המקומיתהמתפתחת על ידי העבדים שיצאו לחופשי

מוזיקה שחורה הנכנסת לאולמות הקונצרטים.ג'ורג גרשווין כותב יחד עם אחיו שירים הזוכים לביצוע קולי אך גם כלי

I've got rythm שנכתב ב 1930 למלים של אירה גרשווין זכה לביצועים של אלה פיצ'רלד,צ'רלי פרקר,פרנק סינטרה,סוזאן בויל וזכה לביצועים אינסטרומנטליים של כינור ופסנתר ואחרים.

ג'ודי גרלנד בצעה גם את השיר מעבר לקשת בסרט הקוסם מארץ עוץ

השיר שהולחן על ידי הרולד ארלן ומלותיו נכתבו על ידי יפ הרבורג זכה באוסקר ב 1939

שימש את החיילים האמריקאיים כשיר שלווה אותם במלחמת העולם השנייה

ומילותיו מפיחות תקווה גם היום .השיר זכה לתרגומים רבים גם בעברית.את השיר מנגנת אתי לוי

לא רק קלאסי

נגה אבידר מנגנת נושא מתוך הבדרן מאת סקוט ג'ופלין הבדרן שייך לזרם הנקרא רגטיים המצטיין

בלווי עקבי בשמאל ובמנגינה משתנה בימין .

התנועה העקבית בשמאל מזכירה את תזמורות הביג בנד.

הבדרן התפרסם כמנגינת נושא בסרט העוקץ.

אור נחמד מנגנת מנגינת בוגי קצרה מאת שאום,מחנך מוזיקלי המביא לעולם הוראת הפסנתר

שפע של סגנונות.

קיאנו מורובוסה מנגן את דארט ווידר מתוך מלחמת הכוכבים

יניב אלישייב מנגן את פגוע מאת ג'וני קאש ואת התקפת הטיטנים

מסיים את הקונצרט מתן פישוב בעבר תלמידי והיום פסנתרן אורח

שמחה לומר שמתן מפלס את דרכו בהופעות בעולם

כבר הופיע בעבר באירופה ובקיץ זה הוזמן שוב גם לאירופה וגם לסדרת קונצרטים בהודו

גאווה גדולה.

מתן ינגן אינטרמצו של ברהמס אופוס 117

בהנאה


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page