top of page

קונצרט תלמידים 2018 תוכניה מורחבת


את הקונצרט יפתח אור חמישה ביצירה סרקזם מאת המלחין הרוסי

פרוקופייב

פרוקופייב המוכר לנו מהמוזיקה לאגדה על פטר והזאב נחשב למלחין בולט ומשפיע

של תקופת המאה העשרים.

יצירתו כוללת קטעים קצרים ,סימפוניות,סונטות לפסנתר,מוזיקה קאמרית ואופרות

בגיל 5 כבר כתב יצירה ראשונה לפסנתר ובגיל 9 אופרה

קיבל עבור יצירתו כמה פרסי סטלין ולנין

בתקופת יצירתו הראשונה היה חדשן קיצוני,השתמש בצרופי צלילים דיסוננטיים רבים

בבוטות,בשנינות והומור קיצוני

הסרקזם היא יצירה בת 5 פרקים קצרים שחוברה בין השנים1912-1914

והיא קיצונית ובוטה ומתאימה לרוח יצירתו בתקופה זו

הפרק הראשון אותו מנגן אור עשיר בהרמוניות קיצוניות,בהקשה על הפסנתר וברוך מלודי בנושא השני

מלחין רוסי אחר סרגיי רחמנינוב

יצירתו הושפעה בתחילה מצייקובסקי ומאוחר יותר החלה לקבל צביון אישי משלו

היה פסנתרן מדהים וכך גם כתיבתו

במהלך חייו נאלץ לעשות שינויים עקב המלחמות שהיו בחייו החל מהמהפכה הרוסית,מלחמת העולם הראשונה ובסוף חייו מלחמת העולם השנייה

עזב את מולדתו לארהב ב 1917 מה שכמובן השפיע על יצירתו

במהותו היה רחמנינוב אדם חושב ומופנם, אינטלקטואל שנמשך לרעיונות חדשים, דבק בהשקפה הומניסטית וליברלית, והאמין שהמוזיקה תברא עולם טוב יותר.

רחמנינוב כתב 24 פרלודים על כל אחד מ-24 הסולמות המאז'וריים והמינוריים.

את האטיודים כתב כשהיה עדיין ברוסיה הם מגוונים ועשירים במרקמם בגווניהם ונקראים -TABLEAXכשם מרמז למחקר מקיף הנוגע בכמה שיותר אספקטים,זוויות וצורות מוסיקליות

אור חמישה ינגן את האטיוד אופוס 32 בסול מאז׳ור

בקונצרט נשמע יצירות מוזיקליות ממלחינים נוספים: י.ס.באך,פרדריק שופן,היידן,מוצרט,ביזה ואלגר.

נוסף לכך ינוגנו קטעים מוסיקליים מספריית אלפרד ,קשאו וג'סי בלייק

קשת התלמידים המבצעים נעה בין ילדים צעירים ,נוער ובוגרים

י.ס.באך מלחין גרמני בן תקופת הבארוק

בימי חייו התפרסם כנגן עוגב וצ'מבלו,כמנצח תזמורת ומקהלה וגם זכה להכרה כיוצר

יצירתו נוגעת בכל תחומי המוזיקה ולא רק כלי מקלדת ובסוגי מוזיקה שונים,מוזיקה חילונית ודתית,סימפונית קאמרית ויחידנית לכלים השונים

הוא משמש כאבן שואבת למוסיקאים ללימוד ולהבנת היצירה המוזיקלית,וכמובן לכולם למקור הנאההתרגשות וחוויה לנגינת המוזיקה שלו ולהאזנה לה

פרלודים קטנים ופוגות הם מסכת יצירות קצרות שפעמים רבות שמשו בתקופתו של באך כיצירות ללימוד והתפתחות מוזיקלית

מתוך 24 הפרלודים והפוגות שכתב שמונה מהם מופיעים תחת שמו אך לא נכתבו על ידו אלא ברוח כתיבתו

אור נחמד תנגן פרלוד קטן בדו מינור

עומרי צנדקוביץ' תנגן מנואט מתוך אנה מגדלנה באך

רותם אלטמן פילר ינגן פרלוד בדו מז'ור מתוך הפסנתר המושווה ספר ראשון

בעוד שבקובץ אנה מגדלנה באך לא כל הקטעים המוזיקליים הם אכן יצירותיו.

הפסנתר המשווה סדרה של 48 פרלודים ופוגות הכתובים בסדר סולמות כרומטי הם יצירותיו של באך,והשפעתם על מלחינים שבאו אחריו כמו מוצרט ,בטהובן ,שופן ואחרים כל כך גדולה.

שופן אמר שלולא באך המוזיקה לא הייתה נראית כפי שהתפתחה.

שופן כתב את הפרלודים בסדר סולמות עוקב.

ובטהובן כתב פרלוד המורכב משינוי סולם בסדר עוקב כל כמה תיבות.

יוזף היידן

מלחין אוסטרי בן התקופה הקלאסית, אחד משלושת עמודי התווך של הסגנון הקלאסי, זכה כבר בחייו להערצה כללית שלא דעכה מאז

מעולם לא חדלו להתפעל מהמקוריות שלו, מההפתעות ההיידניו

אחד הביטויים להערצה זו הם הכינויים שניתנו ליצירותיו הנודעות. בעיקר בסימפוניות וברביעיות מיתרים

לפחות 35 סימפוניות שלו מתוך 104 ידועות בכינויים שונים, אך לא היידן הוא שנתן קאת כינויי החיבה הללו ליצירותיו: "ההפתעה", "השעון", "המלכה", "התרנגולת" ועוד, אלא מוזיקאים או מעריצים אלמוניים. היידן היה מלחין שופע בכל סוגי היצירה: אופרות, אורטוריות, שירים, סונטות לפסנתר, מספר עצום של שלישיות לבריטון כלי נשיפה ממתכת, שהיידן חיבר במיוחד עבור מעבידו הנסיך אסתרהאזי, שהיטיב לנגן בכלי זה, ועוד. אבל שני הסוגים העיקריים שקשה לתאר בלעדיהם את התפתחות המוזיקה הם רביעיות המיתרים והסימפוניות של היידן

במאה ה-19 הוא כונה אבי הסימפוניה, אבי הסונטה ואבי רביעיית המיתרים

אוריאן תנגן נושא מתוך סמפוניית ההפתעה

וולפגנג אמדאוס מוצרט1956-1791

מוצרט בן התקופה הקלאסית, חי חיים קצרים עשירים מלאי יצירה.בגיל 14 היה לתופעה שכל אירופה דברה בה

הוא יכול היה לכתוב קונצ'רטו בשעה ואופרה בכמה ימים ולאלתר שעות ליד הצ'מבלו והפסנתר

כפסנתרן הופיע מגיל צעיר מאוד ואף החל להלחין מגיל 5

בציורי הפנים שלו רואים את מצבי הרוח שלו- הפנים משתנות

הוא חי חיים עשירים ומלאים

יצירותיו הוצגו לקהל לעתים בהצלחה ולעתים פחות, הוזמן לבתי מלכים ונסיכים לנגן

יצירתו מקיפה את כל התחומים המוזיקליים

סולו לכלים שונים,סימפוניות קונצ'רטים, מוזיקה קאמרית ומוזיקה ווקאלית

המלחין בן זמנו דיטרס פון דיטרסדורף:אין לחלוק על זה שמוצרט הוא אחד מגדולי הגאונים המקוריים ועד היום לא הכרתי מלחין שיש לו עושר רעיונות מופלאים

ועוד לא התרגלת לרעיון אחד בא רעיון אחר יפה יותר הדוחק את הרעיון הקודם

בת אל לוי תנגן את הסונטה בסול מז'ור k283 סונטה שכתב מוצרט בעת ביקורו

ב מינכן לרגל הצגת האופרה שלוב 1775

זו אחת משישית הסונטות שכתב ואמר לאביו שהוא מאוד נהנה לנגן אותם

קרן רז תנגן את הפנטזיה ברה מינור, שעליה נערך המחקר רק ב 1944

שנוי במחלוקת הסיום שלה.בביצועי פסנתרנים ופסנתרניות אפשר לשמוע

שוני בסיומים

מה שבטוח הוא שמספר התיבות האחרונות לא נכתבו על ידי מוצרט

שי בר-טל תנגן נושא מהסימפוניה ה40

פרדריק שופן

מלחין פולני בן התקופה הרומנטית,יצירתו ברובה לפסנתר ואפשר לשמוע ביצירותיו את הפסנתר שר

את חייו בילה קודם בפולין ואחר כך בצרפת,שם גם נפטר בגיל 39 ממחלה

יצירתו היא אבן פינה ביצירה לפסנתר.ביצירותיו הפסנתר שר מסלסל מאלתר ומדהים בביצועיו

דוגמא תמיד שמשה לו האופרה,וגם את תלמידיו היה שולח להקשיב לאופרה

על אף מופלאות יצירתו היתפרנס בעיקר מהוראה ותמיכה כלכלית

שופן כתב למעלה מ-50 מזורקות לפסנתר .מזורקה-ריקוד פולני לאומי, "מאזור" בשמו המקורי. מוצאו – חבל מאזור במרכז פולין. בעל אופי של ריקוד עממי (קויאוויאק, אוברק) חדר לאירופה במאה ה-18. משקלו משולש הרוקדים רשאים לאלתר עליו תוך כדי ריקוד. מבנהו: שנים או ארבעה חלקים, שמונה תיבות בכל אחד, כשכל חלק חוזר פעמים. החלקים מנוגדים מבחינת האופי מינור-מאז'ור

אתי לוי תנגן מזורקה ברה מינור,רותם ינגן נוקטורנו במי במול מאז׳ור אופוס 9 מס 2

שתי יצירות ששימשו בפס קול של סרטים בז'נרים שונים

אדוארד אלגר

מלחין אנגלי בן המאה ה19\20 התחיל את דרכו ככנר והתפרסם בהמשך דרכו

כמלחין בעל עושר מוזיקלי רב ואף הצליח והתפרסם מאוד

את ואריאציות אניגמה הלחין לתזמורת .היצירה זכתה להצלחה והוא עצמו כתב אותה לפסנתר

בכל פרק מפרקיה מוקדש לחבר והוא מתאר את אופיו או איזשהוא ארוע משותף בחייהם

הנושא הוא החידה-אניגמה,ראשי התיבות בכל ואריאציה מתארים דמויות שונות

ואריאציה ראשונה היא אשתו קרוליין

השנייה הוא פסנתרן חובב היין דייויד פאוול

השלישית הוא סופר ושחקן ריצ'רד הקסטר טאונסנד

הרביעית הוא גיסו של אותו סופר איש נמרץ ועשיר וויליאם מייתר בייקר

ליצירה עוד 10 ואריאציות

איתי עדין מנגן את ארבעת הראשונות

ז'ורז' ביזה

מלחין צרפתי בן המאה ה19 נולד להורים מוזיקאיים ובעידוד הוריו אף הוא הלך בדרך זו

היה פסנתרן מבריק אך בחר פחות לנגן ויותר להלחין תחום שבחייו נחל פחות הצלחה

הוא נפטר מהתקף לב אחרי שהאופרה שלו כרמן בהצגת הבכורה שלה נחלה כשלון חרוץ.

כרמן זכתה להצלחה מסחררת בהמשך והיום חלק משיריה נמצאים בתחום המוזיקה קלסית קלה

האופרה נכתבה לפי סיפור של פרוספר מרימה סיפור הכולל אלימות חוסר יושר בגידות וגם רצח

הצורה המוחצנת בה סופר והוצג הייתה קשה לבני הדור ואולי הסיפור ולא המוזיקה היוו גורם לכישלון הראשון.


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page